Stress & Burn-out klachten?

Een miljoen Nederlanders hebben stress en last van burn-out klachten!

Wetenschappelijk onderzoek toont aan: massage remt de aanmaak van stresshormoon en stimuleert de stoffen die je productiever maken.

Cortisol

Cortisol wordt vaak “het stresshormoon” genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychisch.
De negatieve effecten van een teveel aan cortisol in je systeem;

  • Slaapproblemen; het lichaam staat altijd paraat en komt moeilijk tot rust
  • Geheugenproblemen, concentratieproblemen en depressie
  • Onderdrukking van het immuunsysteem
  • Uitputting en veroudering
  • Afbraak spieren
  • Overgewicht en suikerziekte
  • Hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten
  • Darmklachten

Onderzoek wijst uit dat een therapeutische massage het cortisolniveau tot 31% kan doen dalen.*

Dopamine

Dopamine speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. Het is een onmisbaar stofje in de hersenen om je te helpen goede beslissingen te nemen en verkeerde te vermijden. Dopamine stimuleert het beloningscentrum in de hersenen, waardoor mensen tot actie overgaan.
Vermoeidheid doet het dopamineniveau dalen. Je bent minder goed in staat goede beslissingen te maken. Vermoeidheid is daarom geen negatief gevoel, maar een alarmsignaal van het lichaam: het is beter om even te rusten.

Serotonine

Serotonine is een neurotransmitter die een positieve invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie en seksuele activiteit. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Een tekort aan serotonine lijkt allerlei psychiatrische stoornissen te kunnen veroorzaken, waaronder depressie. Serotonine speelt daarnaast een belangrijke rol in in het dopamine-systeem.
Onderzoek wijst uit dat een therapeutische massage het dopamine en serotonine niveau tot 28% kan doen stijgen.*

*Field T, Hernandez-Reif M, Diego M, Schanberg S, Kuhn C.
Int J Neuroscience. 2005 Oct;115(10):1397-413. PMID: 16162447 PubMed – MEDLINE

Van rukken word je doof?

De musculus sternocleidomastoideus (SMC) is een tweekoppige spier in het halsgebied, met aanhechtingen aan de schoudergordel. De spier is van buitenaf zeer goed zichtbaar. De SMC kan het hoofd buigen en draaien.

Overmatige spierspanning in de SMC is pijnlijk. Bij klachten hebben veel mensen de neiging om constant hun hoofd heen en weer te draaien en te trekken om zo de spanning in de nek enigszins te verlichten. Door de nek continue alle kanten op te  blijven rukken worden de klachten in de SMC alleen maar erger.

De SMC hecht aan op de processus mastoideus ofwel het tepelvormig uitsteeksel van het slaapbeen. Als de spierspanning te hoog oploopt kun je last krijgen van tinnitus verschijnselen.

Tinnitus verschijnselen

  • oorsuizen
  • piepend geluid
  • zeurende toon
  • overgevoeligheid voor geluid
  • gehoorverlies

Een therapeutische massage verminderd de spierspanning in nek, schouders en rug.  Bij een afname van de spierspanning verminder je ook de tinnitus verschijnselen door een overmatige spanning in de SMC.

Maak een afspraak

Bij gezondheidsklachten of twijfel over een medische aandoening raad ik ten alle tijden aan om  contact op te nemen met je huisarts.

Pijnklachten? #Zelfdoen

Ik krijg vaak de vraag wat men zelf kan doen om stijfheid en pijnklachten te verminderen (of deels te voorkomen) in de nek en schouders.

Ontspanningsoefeningen

De bovenste schouderspieren

Zet vanuit zitstand de handen op de bovenbenen en houd hoofd en rug recht. trek onder inademen schouders en schouderbladen omhoog en trek vervolgens onder uitademen de schouders en schouderbladen zo laag mogelijk zonder de onderrug hol te trekken. Houd dit 5 tellen zo laag mogelijk vast terwijl je blijft doorademen.

Knikkebollen

Zet vanuit zit stand de handen op de bovenbenen. Trek de schouders zo laag mogelijk en iets naar achteren, en houd ze laag. Buig nu het hoofd zover mogelijk voorover, zonder dat de schouders en/of bovenrug meebuigen. Maak dan langzame kleine knikbewegingen met het hoofd. Houd de rug recht , de schouders laag.

Hoofdschudden

Zet vanuit zitstand de handen op de bovenbenen en trek de schouders zo laag mogelijk en iets naar achteren. Buig nu het hoofd zover mogelijk voorover, zonder dat de schouders en/of bovenrug meebuigen. Schud dan langzaam het gebogen hoofd zachtjes heen een weer. Houd de rug recht , de schouders laag.

Schouderbladen draaien

Zet vanuit zitstand de handen op de bovenbenen, houd hoofd en rug recht. Draai nu langzaam rondjes met de schouderbladen door ze eerst naar voren te treken, dan omhoog en vervolgens helemaal naar achteren (naar elkaar toe) en zo laag mogelijk. Trek de onderrug niet hol!!

 

 

 

 

Pijn in de onderrug door stijve en verkorte hamstrings?

De hamstring bestaat uit drie lange spieren die over de achterkant van je benen lopen. Als deze spieren verstijven en verkort raken, door bijvoorbeeld langdurig zitten achter een bureau of in de auto, loopt de druk op het SI gewricht op. Dit kan nare pijnklachten veroorzaken zoals een spit aanval of ischias. Je bekken kan naar achter gekanteld worden en je onderrug raakt hierdoor verstijfd.

Door de hamstrings goed los te masseren en de doorbloeding op gang te brengen verminderd de druk op het SI gewricht en nemen de pijnklachten in de onderrug af.

De kans op het krijgen van spit of ischias nemen af. Blijf bewegen en rek de hamstrings regelmatig.

Social media namen aangepast.

De Facebookpagina is veranderd van @Massagekrommenie naar @Inmovementmassage. De Twitternaam is veranderd van @Inmovement1 naar @maaktwatinjelos

 

Kuitkramp

Meestal onschuldig en zonder een duidelijke oorzaak.

Een aantal factoren die kuitkramp kunnen veroorzaken:

  • Vochtgebrek
  • Overstrekken v/d kuitspieren
  • Intensief sporten
  • Verkeerde zoutbalans in het bloed ( magnesium, calcium en natrium )
  • Het dragen van (te-) hoge hakken
  • Het langdurig zitten achter een bureau (verkeerde zithouding waardoor de kuitspier constant aangespannen blijft)

Kuitkramp voorkomen?

Belast de kuitsper niet teveel of op een verkeerde manier. Drink genoeg, 6 tot 8 glazen vocht per dag. Je kun een magnesium supplement proberen om de kans op kramp te verminderen.
Laat de kuiten, preventief, los masseren.

De kuitspier in de kramp geschoten?

Strek je been en trek voorzichtig de grote teen naar je toe (richting je scheenbeen). Je strekt daarmee de kuitspier weer op lengte. Doe dit wel erg langzaam en voorzichtig. Wanneer je dit met teveel kracht doet kan dit schade aan de kuitspier veroorzaken.

Pijn tussen de schouderbladen & middenrug?

Geïrriteerde pijnlijke midden-rugspieren zijn drukgevoelig en kunnen leiden tot hevige pijnklachten en bewegingsbeperking van ribben of wervels.
Pijn midden in de rug kan komen door een verkeerde houding of een acute overbelasting.

Een aantal symptomen:

  • Een doffe of scherpe pijn tussen de schouderbladen
  • Tintelt gevoel
  • Stijf en stram gevoel
  • Het gevoel hebben niet volledig te kunnen inademen, bandgevoel om de borst en midden-rug

Bekende oorzaken van rugpijn zijn:

  • Overbelasting
  • RSI
  • Stress en vermoeidheid
  • Zwaar tillen
  • Zwangerschap

Verhoogd risico

Bij werkzaamheden achter een bureau, werkbank of waarbij er constant gewerkt moet worden in een gebogen of gedraaide houding geld er een verhoogd risico op klachten.
Met het tillen van zware voorwerpen of het langdurig boven de macht moeten werken zijn de kansen op klachten ook verhoogd.

Mijn behandeling

Mijn behandeling is gericht op het wegnemen van de spierspanning en de trekspanning van de tussenwervelschijven.
Ik gebruik hiervoor diepe frictie massage (veelal met de ellebogen), spier- knedingen en spierwrijvingen.

Afspraak maken

Hoofdpijnklachten vanuit de nek

Hoofdpijn komt vaak door een verhoogde spierspanning vanuit de nek en schoudergordel. Dit komt o.a. door een langdurige onjuiste (werk-) houding. Kantoormedewerkers zijn door de houding die zij moeten aannemen  een risicogroep. Het onjuist gebruik van de nekspieren kan een rol spelen bij het ontstaan of in stand houden van hoofdpijn.

Bij een langdurig verhoogde spierspanningen in de nek ontstaat de kans dat de pezen van de nekspieren geïrriteerd en pijnlijk worden. De aanhechtingen van de pezen van de nekspieren lopen over de onderste rand van het achterhoofd. In een vroeg stadium zijn de pijnklachten lokaal, maar als de oorzaak blijft bestaan kan het klachtengebied zich geleidelijk uitbreiden tot over de schedel. Dit kan leiden tot een beperking van de bewegelijkheid van de nek en een zeurende hoofdpijn.

Vooral bij veelvuldig en langdurig gebruik van tablet en smartphones ontstaat er een grote belasting van de nekspieren en de pezen!

Klachten

De klachten beginnen vaak zonder duidelijke oorzaak. In het begin gaan er dagen of weken voorbij zonder dat er klachten merkbaar zijn.
In deze fase is er ook niet veel pijn maar meer een zwaar, gespannen gevoel in het hoofd en wat stijfheid in de nek.

Geleidelijk neemt de intensiteit en de frequentie van de klachten toe. Dit kan resulteren in hoofdpijn of nekklachten of een combinatie van beiden. In het begin reageren de klachten goed op lichte medicatie zoals ibuprofen, maar na verloop van tijd helpen deze ook niet meer.

Behandeling van de hoofd en nekpijn

Mijn behandeling voor hoofdpijn en nekpijn is gericht op het wegnemen van de spierspanning. Ik verlaag hiervoor de spierspanning in de bovenrug, schoudergordel en de nekspieren.
Ik gebruik hiervoor diepe frictie massage, sprier-rekkingen, spier- knedingen en spierwrijvingen. Waar mogelijk haal ik de druk van de wervels af.

Ervaar het verschil, maak direct een afspraak!

Pijnklachten?

Spierpijn? Stijve nek & schouders? Pijn in de rug/ onderrug?

De Therapeutische massage verhelpt en ondersteunt.

Lees meer over de Therapeutische massage

Opening nieuwe praktijkruimte!

InMovement Massage opent op Zaterdag 21-01-2017 haar tweede praktijkruimte in Haarstudio Dreams.

Prinses Beatrixlaan 17,  1911 HP Uitgeest

Wilt u zeker zijn van een behandeling, maak een afspraak.

  • 06-25178129 bij voorkeur via whatsapp.
  • Of via info@inmovementmassage.nl

Alleen op zaterdag 21-1-2017,
Openingsactie een behandeling naar keuze van 30 minuten voor 20 euro!

Lees verder op de website voor informatie over mij en de verschillende behandelingen.